Rabu, 12 Ogos 2015

nak jadi supercekgu tapi... ;


lupakan sebentar stres kerja. tengok vid bebudak comel ni. 

aku dah lama dah tak update korean variety shows atau drama atau kpop ni. tapi ni je la the only show yang aku update sikit-sikit. 

comel sangat perangai depa ni. kekadang tu boleh guna pakai juga sikit-sikit cara diorang didik anak tu kat sekolah. eversince aku kerja kat environment kanak-kanak ribena ni makin minat jugak la dengan bab bab psikologi kekanak ni. 

nak tekel perangai kanak-kanak ni memang la kena sabo sesangat. aku ni kekadang aku dengan budak-budak pun sama naik. hadoi. lately pulak banyak kes la bebudak ni. bukan lah tahap masalah sosial remaja. kira kalau dengar pun korang akan rasa alaa bebudak benda kecik je ni. tapi benda yang kita rasa kecik ni la kalau biar nanti akan jadi masalah besar bila depa dah meningkat remaja.

minggu ni je kes ambik barang orang dan macam-macam la. yang ambik barang orang ni bukan sebab dia takde barang tu. saja ambik, sorok pastu petik nama orang lain jadi mangsa kena tuduh. dah dua tiga kali aku perasan. baru ni dia keluarkan barang dari pencil case sorang budak ni, letak bawah meja kawan sorang lagi. pastu dia bagitau la budak tu kawan ni yang buat. budak lain suma percaya. tapi kantoi sebab kawan tu haritu tak mai sekolah pun bila pulak dia nak buat kerja tu. ha menangis kau kena soal siasat ngan aku. tapi tetapp tanak mengaku. ni 2nd time dia kantoi ngan aku. bahaya takut jadi habit sampai besar. & kena tau juga kenapa dia jadi camtu, mungkin biasa main prank2 camtu ke ngan siblings kan. dan yang penting kena tegur dan bagi nasihat yang buat dia serik nak ulang la. baru darjah satu hokeh.

yang 2nd pulak kes mistik dan misteri. haa seram kan. budak ni dari awal tahun memang keja sampai sekolah menangis. balik sekolah tak sempat kelas fardhu ain mintak call mama dia suh ambik. memula aku malas layan. aku anggap budak ni manja je. takleh layan sangat sebab ini bukan tadika. nanti naik lemak la tiap kali nangis dia terlepas dari perhimpunan ke apa kan. pastu dah masuk pertengahan tahun dia buat lagi. cikgu kelas dia tanya la kenapa. luckily syuhada ni graduate psych dia memang terer sikit la saiko budak. tanya punya tanya dia cakap ada orang ikut & kacau dia. bila tanya dia macam taknak bagitau. then dia cakap la orang warna hitam ke baju hitam entah dok ikut dia. ok meremang bulu roma kejap. then syuhada bagitau mama dia & suggest la bawak jumpa ustaz ke cane. pastu lama budak tu tak datang sekolah. syuhada cakap mak dia dah bawak & ustaz cakap takde pape. dah siap pergi hospital apa suma dah. tapi dia datang sekolah still menangis macam biasa & cakap benda sama. baru ni titiba je sakit kaki takleh jalan. padahal pegi sekolah elok je. beria dia menangis macam suffer gila je. aku ni kekadang kijam jugak, tak layan sangat. suruh jugak dia try jalan. sebenarnya nak tengok betui ke atau drama. memang takleh gerak. dah tak pasal satu hari kawan sebelah tolong hantarkan kerja dia, bawakkan pinggan makan dalam kelas. still taktau kenapa sebenarnya. 

ada yang anak orang kaya bawak ratus ratus gi sekolah. agak agak berkenan barang member bagi je duit. dahla baru tahun satu, suma stok tak kenal duit. beli belon sekeping 2 hengget la. sharpener 20sen bayor 5 hengget la. pening kepala. tu belum yang jenis memang aku tak tau la ada saka ke apa, takleh marah nanti dia mengamuk. cikgu pun sampai biar je dia nak buat apa pun dalam kelas. aku pun malas layan jugak jenis camni tapi kalau dia kacau orang lain nak belajar, dengan saka saka aku la nak mengamuk kan. hari tu terlepas tengking dia sambil cakap, "jangan nak buat perangai orang sakit jiwa boleh tak kat sini?" haa diam terus satu kelas. masatu dah redha jugak habisla budak ni ngamuk baling kerusi ke apa. aku buat tak nampak je dia pastu titiba dia tanya baik-baik nak salin dalam buku ke yang aku tulis kat depan tu. haihhh jawab je la baik-baik. gi tempat dia tunjuk ajar balik satu-satu. yang ni kira dah besar jugak dah ni darjah 4.

1 thing aku belajaq bila jadi cikgu ni adalah jangan ambik personally sangat perangai budak-budak ni. time dia buathal kita marah cane pun tapi nanti dia dah behave takleh la sambung dah merajuk kita tu. ego memang kena korbankan la. budak bukan reti apa pun kekadang. dia tak faham pun consequences kepada perbuatan dia tu. kalau aku jerit bergegar sekolah pun hanya berjaya buat dia senyap beberapa ketika jer. kena explain kenapa dia takleh buat camtu. tapiiii, cakap memang sonang. dengan kelas yang bising, cuaca yang panas, perut yang lapar, kaki yang lenguh sebab berjalan ke depan ke belakang kelas, tekak yang sakit ulang benda sama 10 kali memang terkeluar jugak suara jantanku. huhu. pastu cam biasa malam sebelum tido dok nyesal pastu esok buat lagi haha.

lagi satu aku kena banyak belajaq mengawal mulut dari kuarkan bahasa yang tak sepatutnya. susah okk sebab kat rumah pun kalau alip buat hal kuar jugak ayat-ayat tak sepatutnya tu. pastu kita ni bukan jenis mulut yang berakhlak sangat kann.

haih rasa macam nak sambung belajaq ambik childhood education pun ada tao.

comel kan kembaq 3 orang tu. minguk tu comel je tolong lapkan cucikan suma. kalau jadik parents depa mesti sejuuuuk je hati rasa. aku yang tengok ni je pun terharu. baru 3 tahun hokeh. memang respek cara song il kook didik anak2 dia. 

akhir kata nak share sikit kata-kata:

"happiness & bahagia tu akan datang bila kita gembirakan orang lain tanpa mengharapkan apa-apa balasan."

kalau kita rasa kita dah banyak dah berkorban untuk orang tapi rasa macam tak happy & tak puas hati tu means kena check balik la niat kita kan. huhu

teringat pulak mudir selalu pesan. dalam setiap perbuatan, pekerjaan & aktiviti kita seharian, kena sentiasa tajdid niat (perbetulkan/perbaharui niat). kena niat kerana Allah. niat nak dapat redha Allah. memang kekadang susah bila kita dah penat tu kan. aku pun still lagi mencuba ni. huhu

ps: maafkan pos yang asyik berkisar tentang keluhan kat tempat kerja je. bukan nak mengeluh sebenarnya. dan bukan tak suka sebenarnya. saje nak bebel kasik hilang steres. hehe 

1 ulasan:

hidhikariee berkata...

wahh. all the best !!