Sabtu, 20 Jun 2015

Ramadhan ;

Salam'alaykum,

Ramadhan kareem everyone! :)

haa kalau orang ucapkan Ramadhan kareem kita jawab Allahu Akram tau. 

kenapa ye?

Ramadhan Kareem maksudnya Ramadhan yang mulia. so bila orang ucapkan pada kita, kita jawab Allahu Akram, maksudnya ALLAH LEBIH MULIA.

hee aku pun sebenarnya baru tahu jugak tahun ni. huhu. before ni taktahu pun. tau cakap ramadhan kareem je.

so, hows your Ramadhan? (macam biasa bercakap dengan imaginary readers muahaha). puasa penuh tak? kikiki.

aku sebab this year Ramadhan ummi ada kat rumah so rasa sangatt la best. tahun lepas aku puasa berdua je dengan alip hokeh. sedih tao. this year dapat la tarawih kat masjid. siap planning dengan ummi nak pergi different masjids & surau kat area sini kalau dapat. hehe. dan ummi ajak kitorang buke sesederhana yang boleh. try tak pergi bazar & bazir dengan makanan. Alhamdulillah 2 hari ni kitorang buke simple2 je. masak apa ada kat rumah. 1 menu je, minum pun air yang ada kat rumah. semalam air masak je tapi sejuk dari fridge. alip pun tak komplen. harap boleh la kekal sampai hujung ramadhan.

and this is our 3rd ramadhan without pacik hasdi. macam tak percaya. aku percaya nanti ramadhan ke 5 atau ke 10 pun tetap akan rasa baru je tahun lepas berbuka sama sama. huhu. AlFatihah untuk abah...

& nak tau aku tak pernah bahasakan abah as arwah sampai sekarang. rasa macam bila sebut nama je without arwah kat depan rasa macam dia ada je lagi. hihi

thats how my Ramadhan goes so far. baru masuk hari ketiga hokeh. 

semalam pergi daurah. pasal Ramadhan. malangnya aku dihinggapi penyakit menantok yang amat hujung-hujung baru fokus. nanti aku sharing sharing tau kalau sempat (kalau tak sempat amponn). nak share sekarang ummi suruh siap-siap ajak gi kb pulak. -_-'

tapi nak share this one from kak huda masa usrah haritu:

"Ramadhan ni macam madrasah / sekolah untuk kita baiki diri jadi better. kalau kita berjaya berubah jadi better after Ramadhan, Alhamdulillah kita dah berjaya dalam Madrasah Ramadhan. macam mana nak tau kita berjaya? kita tengok macam mana kita sebelum Ramadhan. kalau sama lagi atau lebih teruk, maknanya kita tak berjaya lah berubah jadi lebih baik"

jom sama-sama try ye. insyaAllah kita suma boleh. doa banyak-banyak kat Allah, "ya Allah, aku nak jadi lebih baik dari aku yang sebelum ni, bantulah aku, tunjukkanlah aku jalannya, sinarilah hatiku dengan hidayahMu. ameen"

ok dah kena out. nanti saye bebel lagi. nak cerita pasal sekulah. hihi.

Tiada ulasan: