Sabtu, 5 Mac 2016

cepat sikit mai wahaicuti sekolah ;

salam'alaykum,

wuhui lama tak membebel kan. haha. minggu lepas bizi wat exam paper la. keadaan kesihatan pun tak begitu memberangsangkan.tapi takpa, this week is exam week and then cuti sekolahh wuhuu. tapi dengar habaq ada lagi kursus. pasrah je la. jangan bagi aku start pasal tempat reja aku ni dah. makin hari makin membukit stres tentangnya. aku just nak fikir yang positif je. nak lari taktau nak lari pi mana. huhu.

korang mesti tau kan ape tu PMS? biasanya berlaku kat perempuan before period kan. dulu aku ingat pompuan ni pms sebab kak got (senggugut) datang melanda sebab tu ah emo je. tapi aku tiap bulan kak got ni datang kacau takde la rasa emo pun, yang ada rasa sakit, malas dan mengantuk. haha. tapi dua tiga empat menjak ni aku baru perasan aku punya pms ni datang after period. tapi pms tu pre-menstrual syndrome kan? ada ke post menstrual syndrome? haha. tapi part emo dan mood swings tu je la. sebab kekadang aku perasan when my period cycle is coming to its end, masa tu macam cepat sentap ngan orang la, malas layan orang la, rasa nak gaduh ngan orang la. adoi pening kapla layan kerenah sendiri. kekadang tu benda yang selalunya aku tak rasa apa sangat pun tapi tah nape titiba je rasa nak kecik ati.

nanti lah nak try google kot ada.

siapa-siapa yang terasa dengan perangai aku dua tiga hari ni mintak maaf banyak-banyak lah ye. huhu.

okay habis citer pms. bulan ni sedikit happy untuk beberapa orang kesayangan saya. ada yang getting married this month. ada yang dah nak tunang. happyyy sangat-sangat. kalau ada depan mata rasa nak peluk je. tapi kalau cakap ni dalam whatsapp mesti depa cakap, "mimpi laa kecik nak datang peluk duluu". haha. harus aku kena bawak watak blurr takda emosi bebetul kanz.

normal la kan bila kekawan kita happy, jumpa dengan someone they going to spend their life with pastu nak kawen. akan terfikir la tentang diri sendiri kan. tetambah kalau kita tengah single mingle lagi. tapi itu tak bermakna kita tak boleh happy untuk diorang kan. 

pernah tak korang jumpa orang yang sampai satu tahap ko rasa takut nak share happy news dengan diorang sebab takut berita tu buat diorang down? yang lagi sedih bila orang-orang ni orang yang rapat ngan kita. kekadang kita nak cerita pasal someone yang maybe kite tengah rapat sekarang. tapi gaya dia macam layan tak layan. bila tak cerita dok tanya pulak. kekadang rasa kecik hati sebab kita selalu dengar cerita diorang tak kisah la cite sedih ke happy ke. kekadang tu bila cerita, dia tunjuk gaya tak suka. kekadang kita boleh tau sebenarnya dengan respon orang ni adalah dia interested nak dengar atau tak. sebab tu malas nak share, takut orang fikir kita nak eksyen ke apa. padahal share sebab anggap diorang orang yang penting dalam life kita.

kalau kawan korang tengah rapat dengan someone or ada bf ke kan, pastu birthday orang tu dah dekat. kekadang dengan kawan rapat saje lah cite kan. ye lah bukan senang nak fikir nak bagi hadiah apa. then dia cite punye cite kita reply, "hadiah besday aku dah bagi ke belum?".... agak-agak ada tak macam sakitnya tuh di sini? kadang-kadang kita rasa kita bergurau tapi penerimaan orang tak sama. entah-entah orang tu tengah sincere share dengan harapan dapat tips berguna dari kita. dah la kita layan tak layan, pastu siap perli kan.

adakah bila life kita miserable orang lain takleh happy? adakah bila kita single kawan baik kita takde hak untuk kawin? adakah bila kawan baik kita dapat good grades dia takde hak untuk happy sebab kita punya results tak ok? adakah sebab kita dah tak ada parent orang lain tak ada hak untuk cerita pasal parents depa?

kekadang aku macam terfikir, kenapa kekadang kita rasa macam semua orang kat sekeliling life diorang smooth je tapi kita tercicir masih di takuk sama? sebab attitude kita sendiri. kita dengki tengok orang lebih sikit. kita bandingkan nasib kita dengan orang-orang yang lebih bahagia dan gembira kat mata kita. kita memberi dengan harapan orang balas balik. dan kekadang kita rasa orang buat kita sakit pastu berharap dia dapat balasan padahal sebenarnya orang tu tak buat apa pun (read: cinta tidak dibalas). kita tengok orang ni menyampah, tengok orang tu menyampah. padahal depa takda buat apa pun. kekadang depa tak kenai pun kita.

benda-benda macam ni la sebenarnya menyekat kita untuk rasa happy. serius weh.

aku ada juga beberapa manusia-manusia penting dalam hidup yang aku sendiri dah give up nak share my stories. aku tak kata la aku baik, mungkin aku ada perangai buruk suke menyampuk orang bercerita ke apa ke kan. harap takdelaa haha. *muhasabah diri kejap* but i stopped sharing with them sebab taknak cerita aku buat orang sakit hati. huhu. lagi baik aku simpan dan cite pada yang sudi nak dengar je. amboi sedih bunyinya. kahkah. takdelah bukannya selalu ada cite menarik pun. 

sebenarnya aku tulis ni untuk remind diri sendiri jugak la. cuba didik hati untuk syukur dengan life yang Allah dah bagi kat aku. syukur dengan orang-orang yang Allah dah hadiahkan, happy dengan kegembiraan orang lain & sedih dan bersimpati dengan kesedihan orang lain. 

ya aku tau semua orang nak bahagia nak happy dan kalau boleh nak kahwin kan bila dah umur di penghujung 20-an ni *coughs*, tapi jangan la sampai bila kawan kita kawen tu seolah-olah dia macam betray kita. bukan salah depa pun wehh. ni aku pun risau kalau jodoh aku sampai dulu dari ampa nanti ampa sedih. EH *krik krik krik*

ps: normal ke when we have someone that we care, bila orang tu mia more than 5 hours kita risau gila? adakah itu menandakan yang kita care or is it just us being clingy? huhu. taknak jadi clingy sampai orang rimas...

Tiada ulasan: