Sabtu, 1 Ogos 2015

only time ;

salam'alaykum,

tengah baca post sorang kawan, tini. dah lama dah aku rasa tiap kali baca post dia especially about future rasa boleh relate sangat dan rasa nak komen dan dan tu jugak cakap ya Allah Tiniii sama dengan yang saya tengah fikirr.

dan tadi baca post ini. terus rasa nak drop komen malangnya dah tak jumpa kat mana nak komen haha, hence i'm writing this post sebab rasanya mungkin dia baca belog ni. tiniee mana pergi comment box awakk. hehe. baca pulak sambil dengar lagu Enya - Only Time. perghh.. agaknya semua orang bila dah cecah umur macam aku ni fikir benda sama kot kan. perbualan dengan kawan kawan sebaya pun lebih kurang berkisar pada topik sama. 

future. pasal kerja untuk yang belum kerja bebetul atau yang belum cukup happy dengan kerja mereka. dan jodoh untuk yang belum bertemu jodoh. dan segala yang berkaitan dengan dua ni lah kot. dua benda ni memang taktau la aku nak komen. kekadang kita fikir tapi tak fikir sangat. tapi kekadang bila dah start ada orang fikirkan untuk kita mulalah stres kan.

dan perempuan, once umur dah start 25 ke atas antara masalah dunia lah kalau bab jodoh ni. honestly aku tak fikir sangat pun. dia akan jadi fikir bila ummi start berbunyi. tapi ummi jarang la sebut. lagi-lagi bila ada adik aku yang dah memulakan langkah dulu. so her mind kind of occupied kat adik aku la instead of aku. 

orang kata umur cam aku ni dah start la ada makcik makcik sekeliling tanya soalan femes iaitu "bila lagi?" banyak la kat fb orang duk prepare untuk tensyen dengan that kind of question nak dekat raya haritu kan. aku kalau setakat tanya tu tak heran sangat sebenarnya. sambil senyum sambil gelak jawab je la pape kan. aku tak pernah terfikir benda-benda yang macam mungkin ada makcik-makcik nak kenenkan aku dengan sesape. dan ianya terjadi haritu hokehh. dan bukan sekali. and i was not prepared. antara soalan bila lagi dengan soalan dah ada sesape ke aku rasa the latter lagi bikin steres. siyes menggelupur okay.

first, ada sorang cousin ummi nak cuba kenenkan dengan anak angkat dia kot. siap tunjuk gambar. cerita memacam la pasal dia. ofkos cerita yang baik-baik yang menunjukkan ciri-ciri calon suami kan. masatu aku tekejut sangat main cakap je dah ada. dah la depan ummi. acik tu siap tanya orang mana. boleh dia ngan suami dia dok pandang-pandang aku. siap tanya saiz baju. aduii apenihh. mujuq saiz baju kalau saiz cincin? pengsann. ok tak lawak. down aku satu hari. pastu second time lagi la macam drama. aku pergi open house jiran. dan beberapa hari kemudian jiran tu datang rumah cakap one of her relative berkenan kat aku untuk anak dia. tanya dah ada ke belum kalau takda nak mintak. nak cecepat kalau boleh. ko mampu? aku tak mampu wehh. yang mak aku dok berwhatsapp2 dengan anak jiran tu forward2 gambar kat aku pastu tanya nak jawab apa nih. steres hakak. 

aku ada sebab juga kenapa aku mengelak benda-benda ni. first, sebab hati. dan sebab-sebab lain adalah aku tak rasa aku layak lagi kot. kenen-kenen ni kalau aku ni dah wife material sesangat takpe la. ni dah la apa yang dia berkenan masa tengok aku pun aku taktau. japgi tak seperti yang diharapkan tak pasal je. mungkin matching matchingkan ni tak sesuai untuk diapply pada aku kot. dan aku ada pengalaman yang tak berapa nak indah pasal kenen-kenen ni so agak troma di situ. tapi tu sebab kawan yang kenenkan so takpe la lagi. tapi still dah melibatkan orang tua. benda-benda camni bila melibatkan orang tua memang susah tau. sebab bila dah melibatkan mak ayah especially, bagi aku benda tu dah serius la. tapi aku tak la against jodoh yang dicari parents ni, okay je kalau both ok dengan pilihan orang tua kan. tapi bukan aku kot. huhu.

biar la masa yang menentukan. aku tak rushing pun. dan aku masih sangat banyakk benda yang aku lacking. macam mana orang nak terima kekurangan yang banyak ni kalau dia tak cukup kenal aku kan. dan aku percaya sangat-sangat Allah akan bagi kat kita pada masa yang sesuai dengan kita. ada orang kawen awal sebab Allah tau dia dah ready untuk pikul tanggungjawab tu. ada orang lambat sebab Allah nak bagi rezeki lain dulu. kita kena sentiasa rasa thankful kat Dia. kita fikir teruk teruk pun kalau tak improve diri apa suma, dapat stres je jugak kan. selalunya bila tak fikir sangat tu, bila datang waktunya Allah mudahkan je kan. just try our best dan doa mintak Allah guide kita on the right path. aku ni tengok orang sekeliling suma dah kawen takde la sentap sangat, cuma bila tengok diorang ada anak ada rasa sedikit jeles. haha. maybe sebab suka baby kot.

anyways, buat masa sekarang ni dah tak payah stres dah pasal memakcik yang titibe tanya-tanya ni :) tapi apa pun serahkan everything kat Allah. taknak aku sorang je lega tapi orang lain terbeban pulak. just try our best. ingat, whatever pun yang jadi in future, apa yang Allah bagi tu adalah yang terbaik untuk kita. berat macam mana pun ujian, ingat yang Allah bagi sebab Dia tahu kita mampu hadapinya. dan kalau tak jadi macam yang kita harapkan pun, ingat yang perancangan Allah lebih baik. i hope kita kita akan end up being happy, all of us. including awak yang sedang baca post ni :) 

Who can say where the road goes?
Where the day flows?
Only time
And who can say if your love grows
As your heart chose?
Only time

Who can say why your heart sighs
As your love flies?
Only time
And who can say why your heart cries
When your love lies?
Only time

Who can say when the roads meet
That love might be in your heart?
And who can say when the day sleeps
If the night keeps all your heart,
Night keeps all your heart?

Who can say if your love grows
As your heart chose?
Only time
And who can say where the road goes?
Where the day flows?
Only time

Who knows? Only time
--Only Time (Enya)

and thank you for your post tini. an eye opener for me :)

2 ulasan:

. berkata...

Hahaha. Kotak komen to hide lama dah. Hahaha.
Berdesup saya tadi, baca kat dashboard blog ada nama saya. Cepat-cepat p bukak. Sekarang ni, dah tak ramai yang berblog ni, jadi dashboard tu kosong je rasa. Kalau saya jadi awak bab2 kenan2 tu, bukan pengsan dah. KO terus. Sbb saya ada perangai susah nak cakap NO. T_T Ohh... terharu awk tulis nama sy berkali2. Haha. Mcm post berantai pulak :P

#takpe kita muda lagi kan :P

Tini ^^

l t t l g j h ; berkata...

samalah tiniii. saya pun tak reti nak cakap takmau. kalau bab lain takpe lagi. bab ini terlalu serius untuk nak cakap tak kisah kan. memang menggigil juga la nak hadap soalan mak tu. huhu

hehe betul2, banyak masa lagi utk prepare kan. kikiki